Дзеркало ось-ось мало впасти. Тонка мотузка, на якій воно висіло, нап'ялась до неможливості, здавалося, вже можна вести відлік на секунди, як раптом (кращого відповідника цьому слову ще нікому не вдалося придумати) у двері подзвонили.
Швидкий погляд у нього ж, щоб пересвідчитись у власній неповторності. А далі метушливе зачісування волосся: гребінець угору, назад, вбік, обсмикування халата (у новий все одно не встигну переодягтися) і три знаки запитання, що їх сформулювала моя чарівна (хо-хо!) голівка: хто? чому? навіщо? Подзвонили іще раз.
Треба було поспішати. Натягую на обличчя маску привітності й люб'язності, на яку здатна, і йду відчиняти. Перед дверима стояв молодий високий брюнет.
— Ви... до мене? — питаю, хоча й розумію безглуздість запитання. За сім років, відколи отримала цю квартиру, вивчила не лише знайомих і родичів своїх сусідів, а й знайомих їхніх знайомих. Чоловік ствердно киває головою і простягує розкішний букет білих троянд.
На якусь секунду я заціпеніла, а потім замислилась: нічого іншого не залишається, як запросити його до вітальні. Я сама не розуміла, що треба робити, як поводитися, адже цю людину я бачу вперше. Як же бути? Непевним голосом прошу роздягнутись, а сама на хвилину, так, на хвилину, відлучаюся на кухню, щоб поставити квіти. Шкода, що цей молодий вродливий чоловік зараз піде геть.
Що могло привести його до мене? Але в голову тут же прокрадається інша думка. Він справді мені подобається. І розмовляє низьким приємним баритоном, який я так люблю (чи любила) слухати... Напевно, це помилка. Зараз усе з'ясую. Він вибачиться і забереться.
Але... що робити мені? Я ж знаю, що він щось наплутав. Та все ж несу найкращу кришталеву вазу. Оббризкавшись, наповнюю її водою й обережно ставлю туди троянди. Букет, очевидно, з ринку і коштує,звичайно ж, не одну гривню, — наношу на білосніжні пелюстки життєві барви.
Легенько зітхаю і прямую з вазою до незнайомця, — треба ж у руках щось нести. Дивно, адже останній раз ніяковіла перед чоловіками років так... Не встигаю провести необхідні арифметичні підрахунки, бо мій коридор має рівно п'ять метрів.
Прочиняю двері у кімнату і стрічаюся з теплим поглядом незнайомця. Нараз бачу себе його очима: 36-річна шатенка, середнього зросту, сіроока, зі стрункою фігурою, у колись модному халаті і в пантофлях на босу ногу.
Портрет явно не на мою користь. Хоча чого це я про це турбуюсь. Рішуче йду вглиб кімнати, ставлю на журнальний столик вазу і, нарешті, обертаюсь. — Може, все-таки зізнаєтеся, хто ви? — перепитую. — Я? Ви мене не знаєте.
Тобто, я хочу сказати, що ми з вами не знайомі. Але я той, на кого ви чекаєте. Мовив лагідно, а пальці весь час нервово крутили ґудзик на піджаку — спочатку в один, а потім — в інший бік. Бідний ґудзик. Моя багата уява вже малювала ідилічну картину: я з голкою у руці пришиваю історичний ґудзик, а він, він...
— Ви мені не вірите? — запитанням повернув мене на грішну землю. Засунула руки (без каблучки, звичайно) в кишені — це надає мені певності — і запитально поглянула на нього.
Тонке продовгувате обличчя, волосся коротко підстрижене, кілька зморщок на високому чолі не старять, а, швидше, прикрашають. Сорочка в тонку смужку і галстук із фіолетовим відливом чудово гармоніювали з сірим, добре випрасуваним костюмом.
Навіть не вірилось, що власник цього всього — мій вечірній гість, а я (я?) — об'єкт його зацікавлення й уваги. — Ні, чому ж, — не говоримо, а наче обмінюємося реверансами.— Може, вип'єте чаю? — рятівною фразою намагаюся виправити становище. — Із задоволенням, — приймає мої правила гри, а я з полегкістю повертаюсь до своєї фортеці — на кухню.
Скільки хвилин ми маємо? Чайник закипить хвилин через десять — не раніше, потім — бутерброди. Перевертаю холодильник догори дном, а він безсоромно постає у всій своїй наготі. Врешті-решт, я не зобов'язана його годувати, — виправдовуюсь подумки, а чай із бісквітом (добре, що досі не з'їла) — скромно, мило, інтелігентно. — Можете ввімкнути телевізор, — гукаю, не показуючись із кухні, але так, щоб почув.
За хвилину квартиру заполонили несамовиті вигуки й стогін уболівальників. Футбол. Не люблю цього видовища, але якщо йому подобається... Нараз усе стихло. Обережно підходжу до дверей. Боже, подумати тільки. Він перемикнув на мультики! Наспівуючи, літаю кухнею. З любов'ю сервірую стіл. У дзеркалі (хоч би зараз не гримнуло) — бачу свої щасливі очі. І я, й воно давно забули, який вираз у щастя. Усміхаємося з розумінням. Так, усе готово. Прошу до столу.
Нараз, спохопившись, матеріалізую думки у слова. Він вимикає телевізор. Іде. Сидимо навпроти, як шахісти. Ось-ось буде фінал нашої партії. Я майже здогадуюсь який. — Розумієте, я інженер-програміст. Дуже люблю свою роботу. Ну й експериментую, звичайно.
Якось прочитав у журналі ваші вірші. Заклав дані у комп'ютер. Ну, словом, ми ідеально підходимо одне одному. — ??? — Адже це ваші вірші? — виймає з нагрудної кишені ретельно згорнутий аркуш. Розгладивши, протягує мені. "Так, усе вірно: прізвище й ім'я моє. Але ж я зроду не написала жодного віршованого рядка!" Подив, жаль, розгубленість разом відбилися на моєму обличчі.
Прощавайте, наївні мрії! Кулінарні та швацькі мої таланти не мають попиту... Нічого не розуміючи, він дивився на мене найкращими у світі очима. — Ні, — видихнула з думкою, що мене підступно обманули. — А де ви взяли мою адресу? — голос зрадливо затремтів. — У довідковому бюро, ось, — з надією дивиться на маленький обшарпаний клапоть паперу. Дивлюсь і я.
Навіть не знала, що у мене в місті є двійник. Ох, як же я заздрю тій незнайомій жінці, що мешкає на Вишневій, 2, кв. 47. Бо моя адреса: О. Вишні, 2/47. — Мушу вас розчарувати, добродію. Після цього детально розповідаю, як проїхати на Вишневу-стріт.
Обоє вибачаємось, не знати, за що. На прощання він галантно цілує руку і щезає за масивними дверима. Не слід плакати за тим, чого не було. Таких чоловіків не існує насправді. Що було — те минуло. Заспокоюю себе цією та іншими утертими фразами.
Потім довго вдивляюсь у кляте дзеркало (хай би падало, якщо йому так хочеться). — Ах, здрастуйте! Проходьте! Вам чаю? Дзеркало злорадно підіграє моєму настрою, і ми разом корчимо гримаси. З потаємного закутка сама собою видобувається заборонена коробка сигарет.
Попіл недбало падає на долівку, а мені — чи не вперше — не хочеться підмітати, шкребти, драїти свою спорожнілу пристань. Наступного дня в мене виникли дивні бажання, які я не могла пояснити. Для чого я це роблю? Навіщо це? Причісуюсь особливо ретельно, хоча мої кучері вперто протестують.
Одягаю найкращу темно-рожеву сукню, білі босоніжки і такий самий піджак. Миттєвий погляд у дзеркало (прийду з роботи — обов'язково перечеплю), і — до праці. Конторська робота, якщо у неї поринути з головою, спроможна відбити спогади не тільки про вчорашній день, а й про кілька наступних. День як день. Кілька невинних фліртів з одруженими співробітниками, обідні плітки зі співробітницями...
Йду з роботи, як і йшла, з елегантною сумочкою через плече. Зрештою, самотність має свої переваги — не віддаю данини нудній закупівлі в магазинах. Ось ми і вдома. Підходячи до квартири, мимоволі всміхаюся. Хіба можна мою, 47-му, сплутати з якоюсь іншою? Таки ні: мій витканий килимок — єдиний у своєму роді. З порога, не роззуваючись, прямую до дзеркала.
Висить, бідолашне, мене дожидається. Показую йому язика і йду шукати міцнішої мотузки. Погляд мимоволі впав на троянди. Вони ефектно виглядають на полірованій поверхні. Нараз у двері подзвонили. Відчиняю, не питаючись, і перше, що бачу — розкішний букет рожевих троянд.
У ту ж мить за спиною щось грюкнуло. Дзеркало, як і посуд, б'ється на щастя, хай би що там казали. Бо нас відтоді стало двоє.
Христина Гуменчук